Home » Blogs » 5 Tips voor een betere hybride samenwerking

5 Tips voor een betere hybride samenwerking

Ben jij van plan om de intrinsieke motivatie van je teamleden te verbeteren?

Vergroot de intrinsieke motivatie van je teamleden met behulp van de Self Determination Theory. Uit onderzoek van Deci & Ryan (2000) blijkt dat medewerkers beschikken over een grotere intrinsieke motivatie (motivatie die vanuit jezelf komt) als ze:

  • Autonomie hebben;
  • Voldoende competentie ervaren om hun taak uit te voeren;
  • Verbinding voelen met hun teamgenoten en werk.

Vergroten van de intrinsieke motivatie leidt tot een groter psychologische gezondheid en een actievere betrokkenheid. Met deze kennis kun je met je teamleden het werkplezier vergroten en de kwaliteit verbeteren. Ook vertonen je teamleden een grotere inzet naast de drive om te leren.

Hoe vergroot je intrinsieke motivatie van je teamleden?

In het onderstaande model zie je de drie verschillende behoeftes. De drie behoeftes staan in relatie tot elkaar. Als ze goed met elkaar in balans zijn bereik je de grootste intrinsieke motivatie.

Breng de drie psychologische basisbehoeften in balans

Vanaf 25 september 2021 mogen we alle COVID-19 maatregelen loslaten. Een kwart van de thuiswerkers geeft aan dat ze ook na COVID-19 thuis willen blijven werken (bron: TNO). Dit betekent dat je met je team opnieuw mag ontdekken hoe en waar je met elkaar wil samenwerken. Bovenstaande model van Self Determination Theory laat zien dat als je niet in alle drie de behoeftes voorziet het volgende ontstaat:

  • Volledig autonoom werken zorgt voor gebrek aan verbinding;
  • Uitsluitend in verbinding werken betekent te weinig autonomie;
  • Zonder autonomie en verbinding kun je je competenties niet verbeteren.

Breng je de drie behoeftes in balans met elkaar, dan versterk je de intrinsieke motivatie van je teamleden.

We staan op het punt om naar een nieuwe samenleving te gaan waarbij ook een nieuwe manier van samenwerken ontstaat. Dit betekent dat je deze nieuwe manier actief kunt vormgeven. Hoe je dat doet? Hieronder lees je vijf tips.

5 Tips om beter om hybride samen te werken

Tip 1: Creëer een nieuwe gezamenlijke herinnering

Vier met elkaar dat we zonder social distance contact met elkaar kunnen hebben nu verplicht thuiswerken vervalt. Doe iets leuks door bijvoorbeeld een borrel te regelen, een teamuitje te doen of gezellig te lunchen. Creëer een gezamenlijke vibe, een herinnering die staat voor een nieuwe periode met nieuwe energie. Een moment waarvan je later zegt: “Weet je nog dat we ons eerste automaatkoffie dronken en weer ouderwets een kletspraatje hielden?”

Tip 2: Werk vanuit gezamenlijke waarden

Leer elkaar echt beter kennen door als team aandacht en tijd te besteden aan individuele waarden en teamwaarden. Werken vanuit waarden betekent werken vanuit “echtheid en intrinsieke motivatie”. De drie elementen autonomie, voldoende competentie ervaren en verbinding voelen dragen bij aan de sterkte waarmee je vanuit waarden kunt werken. Hoe meer je vanuit je eigen waarden en teamwaarden werkt, hoe beter je je voelt en hoe makkelijker je met je teamleden kunt samenwerken.

Tip 3: Check wat je nodig hebt

Inventariseer je werkzaamheden en geef aan wat je nodig hebt om ze goed uit te voeren. Afhankelijk van wat je nodig hebt bepaal je hoe de invulling is. Denk bijvoorbeeld aan een periodieke bila. Deze kun je prima op digitaal (op afstand) voeren. Voor een slechtnieuws gesprek of een brainstormsessie komt de energie beter tot zijn recht in een fysieke omgeving met extra faciliteiten. Check daarom met elkaar wat je nodig hebt om plezierig te werken.

Trainen op hoge snelheid – Holland Acht – Project Speed

Tip 4: Calculerend gedrag beïnvloeden

Naast dat mensen zich aanpassen zijn ze ook calculerend. Ze schatten nieuwe situaties in en stemmen hun gedrag daarop af (Prisoner’s dilemma). Bijvoorbeeld de dinsdagen en donderdagen waren altijd drukke dagen op kantoor. De kans is groot dat medewerkers het oude patroon weer op pakken en tegelijk op kantoor willen zijn. Veel bedrijven hebben de huisvesting veranderd. Hierdoor zijn minder parkeerplaatsen voor fiets en auto. Ook het aantal werkplekken in kantoortuinen is verminderd.

Met calculerend gedrag proberen mensen gedrag van anderen te voorspellen. Ze stemmen hun eigen gedrag hierop af. Als je uitsluitend zelfstandig gedrag van anderen voorspelt krijg je ongewenst gedrag. Dit uit zich in geen plek in de kantoortuin.

Stimuleer dat teamleden praktische onderwerpen van te voren bespreken ter voorkoming van ongewenst gedrag. Ze komen vast en zeker met goede voorstellen en oplossingen. Door het eigenaarschap van de oplossingen gaan ze hun gedrag aanpassen. Ook kun je ervoor kiezen om het juist achteraf te bespreken nadat je gevolgen hebt ervaren.

Tip 5. Denk vanuit werkbeleving

Door het thuiswerken hebben we de werkbeleving anders ingevuld. Werk en privé liep in elkaar over waardoor je ritme uit balans raakte. Om dit terug in balans te brengen hebben bedrijven en teams werkafspraken gemaakt over o.a. tijden waarop je werkt, pauzeert of elkaar ontmoet. Schrijf de voor- en nadelen van beide werelden op en bespreek dit met elkaar. Hierdoor kom je erachter wat je teamleden belangrijk vinden en hoe ze hun werk beleven. Kies vervolgens de best passende werkvormen en maak hierover goede afspraken.

De afgelopen periode hebben we geleerd dat we ons kunnen aanpassen. Het nieuwe werken is dynamisch en verandert. Dit betekent dat je regelmatig met elkaar in gesprek gaat of er aanpassingen en veranderingen nodig zijn. Samenwerken is continu met elkaar tunen en aanscherpen. Mocht je niet precies weten hoe je het aanpakt? Neem dan contact op.