Meteen naar de inhoud

Samen werken is nog geen Samenwerking.

De communicatie verbeteren in je team is essentieel om een goede samenwerking te realiseren. Vaak ontstaan irritaties door het gedrag van collega’s en doordat hierover niet goed wordt gecommuniceerd. Herken je het gevoel dat je langs elkaar praat? We kennen allemaal de voorbeelden van de collega die:

  • met de eer strijkt terwijl collega’s het werk hebben gedaan;
  • alleen maar naar zijn eigen belang kijkt;
  • regelmatig te laat komt en te vroeg gaat;
  • altijd de negatieve kant belicht;
  • bij de koffiemachine roddelt over andere;
  • nooit verantwoordelijkheid neemt.

Dit gedrag is irritant als je effectief wilt samenwerken. In praktijk blijkt dat het vaak lastig is om iemand aan te spreken op zijn/haar gedrag. Terwijl je juist met communicatie dit gedrag kunt beïnvloeden en ombuigen naar constructief gedrag. Communicatie kan de samenwerking in je team verbeteren. Met de volgende 7 tips verbeter je de communicatie in je team

1. Bepaal met elkaar een vast moment om bepaalde onderwerpen te bespreken

Mensen hebben een natuurlijke voorkeur hoe ze onderwerpen met elkaar willen bespreken. De één heeft behoefte aan structuur en overzicht terwijl de ander alles door elkaar bespreekt. Beide aanpakken kunnen effectief zijn. Bespreek met elkaar welke voorkeur elk teamlid heeft en pas je structuur hierop aan. Het is belangrijk dat er duidelijk afspraken worden gemaakt zodat iedereen weet wie verantwoordelijk is voor de gedefinieerde activiteiten. Zorg ervoor dat je concrete afspraken maakt en leg dit vast. Dit voorkomt misverstanden en geeft helderheid.

2. Luister en snap de ander

Mensen zijn drukker met praten dan met luisteren. Luisteren is goed voor alle gesprekspartners want je komt meer te weten over elkaar. Tijd is één van onze meest kostbare bezittingen. Je tijd besteden door te luisteren naar iemand is een waardevolle investering. Zie het als een cadeau en uiting van waardering. De ander voelt zich gehoord en het versterkt je relatie met elkaar. Deze waardering zorgt voor een verbinding met elkaar. Met deze verbinding kun je effectiever samenwerken. Door te luisteren verrijk je je eigen gedachtes met de gedachtes van de ander. Door ze te combineren kom je samen tot inzichten en kun je betere besluiten nemen waardoor je samen effectiever wordt.

3. Communiceren doe je samen

Als je met elkaar communiceert doe je allebei mee aan de communicatie. Samen bepaal je het ritme van het gesprek en de wijze waarop je met elkaar communiceert. De één triggert een reactie bij de ander en andersom. De ene keer heeft dit een positief versterkend effect en de andere keer kan dit negatief werken.

Door vaker met elkaar te communiceren ontwikkel je een interactiepatroon. Dit zijn de gewoontes in de interactie. Als je een patroon wilt doorbreken, doe je dit met elkaar. Echter als je het wilt veranderen ben jij als eerste aan zet. Doe bijvoorbeeld iets wat je altijd doet een keertje niet. En ervaar vervolgens dat jullie communicatiepatroon anders verloopt. Jij kunt het gesprek de kant opsturen die je fijn vindt.

Gear Shift Trainingen. 7 tips om communicatie te verbeteren in een team

4. Gebruik een conflict om echt met elkaar in gesprek te raken

Van nature voelt een conflict oncomfortabel. Je weet niet precies hoe het verloopt en hoe heftig het wordt. Onze oerinstincten geven ons een natuurlijke reactie van: vechten, vluchten of bevriezen. Ga een conflict juist eens aan met elkaar. De kans is groot dat je een sterkere band krijgt met elkaar dan wanneer je het uit de weg gaat. Juist door een conflict kun je elkaar beter leren kennen. En dit kan vervolgens de communicatie verbeteren in je team.

Blijf tijdens je gesprek niet hangen op het niveau waarin je naar elkaar wijst en daardoor niet verder komt. Probeer met elkaar een laag dieper te gaan dan de inhoud. Het is mooi als je met elkaar de laag eronder kunt spreken over de waarden die je belangrijk vindt. Misschien handel je vanuit dezelfde waarden en zo niet, ga je elkaar beter begrijpen. Kom je er samen niet uit, dan heb je in ieder geval duidelijkheid gekregen.

5. Gebruik je lijf en ruimte om je communicatie kracht bij te zetten

Als je niet met woorden communiceert communiceer je ook. Communiceren doe je met je lijf, houding, uitstraling, mimiek, energie en taal. Wees je bewust van je lichaamstaal. Een knikje kan zorgen voor zelfvertrouwen en een frons kan een ander onzeker maken. Zet jij dergelijke fysieke communicatie al bewust in? Wees je ook bewust van je plaats die je inneemt in een ruimte. Waar sta jij als in een kring staat om de verjaardag van je collega te vieren? Sta je in de kring? Sta je naast de leidinggevende? Of staan daar altijd dezelfde mensen? Neem je fysieke communicatie eens onder de loep en ontdek je plaats in de groep.

6. Loop samen een rondje

Steeds meer bedrijven werken activiteit gericht. In sportievere bedrijven zie je de vergaderfiets vaker staan. Door te bewegen worden gebieden in je hersenen geactiveerd en tot rust gebracht. Eventueel negatieve gedachtes worden verminderd en je afweersysteem gaat omhoog. Professor Erik Scherder kan dit haarfijn uitleggen:  

Doordat je wandelt verander je ook van locatie, indruk en sfeer. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe prikkels en informatie gaat verwerken. Met deze nieuwe informatie kun je vervolgens gesprekken voeren over onderwerpen die je misschien anders nooit had besproken.

Als je wandelt ervaar je de vrijheid van de buitenlucht wat bevrijdend werkt. Tijdens een wandeling ontstaan andere gesprekken en het is ook nog eens goed voor je lichaam. En voor de liefhebbers kun je met de Wandel-app van de hersenstichting er zelfs een competitie van maken.

7. Leer elkaar kennen in een andere setting

Tijdens het werk zijn er routines en patronen ontwikkeld waarin mensen zich gedragen zoals van ze wordt verwacht. Routines is helemaal prima want het zorgt voor voorspelbaarheid en dat zorgt ervoor dat je geen energie verliest. Maar soms verliezen mensen zich in deze verwachtingen en rolpatronen waardoor ze zichzelf thuislaten als ze naar het werk gaan. Dat is toch enorm jammer voor iedereen?

Hoe leuk is het om met elkaar een spel te spelen en de primaire emoties te zien die tijdens het werk worden thuis gelaten? Je leert je collega’s opnieuw kennen en kunt weer plezier en passie terug krijgen in je werk.

Deze 7 tips om je communicatie te verbeteren in je team lijken eenvoudig toe te passen. In de dagelijkse praktijk ligt dit anders en vraagt het moed en vaardigheden om een gesprek aan te gaan. Wil je hiermee oefenen met ons? We hebben diverse workshops waarmee we je team effectiever maken. Je kan ook altijd even contact met ons opnemen. We helpen je graag om de communicatievaardigheden te verbeteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Home » Blogs » 7 tips om communicatie te verbeteren in een team

7 tips om communicatie te verbeteren in een team